Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου 2016

Μεγάλοι έρωτες στη λογοτεχνία


Τους χρωστάμε μερικές από τις μεγαλύτερες συγκινήσεις μας. Αν, δε, ήταν πραγματικοί χαρακτήρες, το Χόλιγουντ θα τους χρωστούσε μερικές εκατοντάδες εκατομμυρίων ως αναγνώριση για τις αμέτρητες ταινίες που έχει βασίσει στις υπέροχες ιστορίες τους. Έρωτες καταστροφικοί και αυτοκαταστροφικοί, έρωτες που δεν τους συνειδητοποιείς άμα δεν περάσουν τριακόσιες πενήντα εφτά σελίδες, έρωτες των οποίων οι εμπλεκόμενοι τους αρνούνται πεισματικά μέχρι να τους παραδεχτούν (αφού περάσουν άλλες τριακόσιες πενήντα εφτά σελίδες) ή και όχι. Έξι εμβληματικοί έρωτες στην παγκόσμια λογοτεχνία, μέρα που είναι… 

Χίθκλιφ και Κάθριν (Ανεμοδαρμένα Ύψη) 
Τα ονόματά τους φιγουράρουν στις πλέον απολαυστικές λίστες με τα «χειρότερα ζευγάρια της λογοτεχνίας».Ποιος μπορεί, όμως, να πει με το χέρι στην καρδιά ότι δεν συγκινείται από την… αλληλοβόρα αγάπη τους, που ξεκινά τότε που είναι παιδιά και συνεχίζεται ακόμα και μετά τον θάνατο της Κάθριν; Και ποιος μπορεί να ορκιστεί ότι δεν καταλαβαίνει τον εγωισμό και την κτητικότητα του έρωτα (τους); 



Φρεντερίκ Μορό και Μαντάμ Αρνού (Αισθηματική Αγωγή) 
Ο νεαρός και ξένοιαστος Φρεντερίκ ερωτεύεται με πάθος την παντρεμένη μαντάμ Αρνού. Για να την προσεγγίσει σχετίζεται με τον κύκλο της και τελικά της εκφράζει τον έρωτά του, τον οποίο εκείνη "φυσικά" απορρίπτει, αφού είναι "κυρία", και όχι επειδή δεν θέλει –κάπως σαν τη Μέριλ Στριπ στις "Γέφυρες του Μάντισον". Ο Γκιστάβ Φλωμπέρ, ερωτευμένος κι εκείνος με την κατά δέκα χρόνια μεγαλύτερή του και παντρεμένη Ελίζα Σλέσινγκερ (η οποία πεθαίνει χρόνια μετά από εκείνον, σε ένα ψυχιατρείο) γράφει μια βαθύτατα συγκινητική ιστορία για την ελαφρότητα και το εφήμερο του έρωτα, ή για την αιώνια αντοχή της αξίας του –όπως θέλει ο καθένας το παίρνει. "…της ορκίστηκε πως δεν πέρασε ούτε μέρα δίχως να τον βασανίσει η ανάμνησή της. 
-Δεν πιστεύω απολύτως τίποτε, κύριε. 
-Κι όμως ξέρετε πως σας αγαπώ! 
Εκείνη δεν απάντησε. 
-Ξέρετε πως σας αγαπώ 
Εκείνη δεν έβγαλε λέξη." 




Άννα Καρένινα και Αλεξάντρ Βρόνσκι (Άννα Καρένινα) 
Νέα, όμορφη και παντρεμένη κυρία της υψηλής ρωσικής κοινωνίας, ερωτεύεται πλούσιο και όμορφο Κόμη ο οποίος συχνάζει στα αριστοκρατικά σαλόνια της εποχής, και φλερτάρει τη μακρινή εξ αγχιστείας συγγενή της. Η ιστορία της Άννας και του Κόμη Βρόνσκι έχει τα πάντα: πάθος, ζήλια, έρωτα, εγκυμοσύνη, κι άλλη ζήλια, απόγονο και στωικό σύζυγο που θέλει να αποφύγει την κοινωνική κατακραυγή (αλλά ματαιοπονεί) και της αρνείται το διαζύγιο, μέχρι που εκείνη καταφεύγει αρχικά στην Ευρώπη, εν συνεχεία στη μορφίνη και στο τέλος στις ράγες του τραίνου. 

Φλορεντίνο Αρίσα και Φερμίνα Δάσα (Έρωτας στα χρόνια της χολέρας) 
Ο Φλορεντίνο και η Φερμίνα ερωτεύονται έφηβοι ακόμα, αλλά η σχέση τους διακόπτεται αφενός από τις αντιρρήσεις του πατέρα της και αφετέρου από το πέρασμα του χρόνου που κάνει τελικά εκείνη να χάσει το ενδιαφέρον της και να παντρευτεί τον γοητευτικό γιατρό που την φλερτάρει. Οι δυο τους θα συναντηθούν και πάλι, 51 χρόνια, 9 μήνες και 4 μέρες αργότερα, αφού ο σύζυγος της Φερμίνα θα έχει πεθάνει, και ο Φλορεντίνο θα παραμένει ανέλπιστα ερωτευμένος μαζί της. Κι όχι μόνο αυτό: Οι δυο τους θα έχουν παραμείνει απρόσβλητοι όλα αυτά τα χρόνια από την φοβερή και τρομερή επιδημία της χολέρας που θερίζει την Καραϊβική, λόγω της δύναμης με την οποία ερωτεύτηκαν. 



Ελίζαμπεθ Μπένετ και Φιτζγουίλιαμ Ντάρσι (Περηφάνια και Προκατάληψη) 
Εκείνη είναι μία από τις πέντε ανύπαντρες κόρες της φτωχής πλην τίμιας οικογένειας Μπένετ, εκείνος ο πλούσιος γαμπρός που έχει σαμποτάρει την σχέση μιας εκ των αδελφών της με τον ευκατάστατο και συμπαθή νέο που μετακόμισε πρόσφατα κοντά στο σπίτι του. Μετά, βέβαια, εκείνος έχει αρκετό θράσος ώστε να της κάνει πρόταση γάμου, κι εκείνη είναι ήδη αρκετά προκατειλημμένη για να την απορρίψει. Ακολουθεί μια αλληλουχία απολαυστικών απιθανοτήτων, μέχρι οι δυο τους να φτάσουν να συνειδητοποιήσουν (αρκετές σελίδες μετά τον αναγνώστη τους) ότι ήταν εξαρχής τρελά ερωτευμένοι ο ένας με τον άλλον. 


Βεατρίκη και Βενέδικτος (Πολύ κακό για το τίποτα) 
Δύο ορκισμένοι εχθροί του έρωτα, που δεν αντέχουν ο ένας τον άλλον, πιάνονται στα δίχτυα μιας σκευωρίας που στήνουν οι φίλοι τους θέλοντας να αποδείξουν ότι ο έρωτας δεν είναι πάντα τυχαίος, και δεν εξαρτάται απαραίτητα από την χημεία μεταξύ δύο ανθρώπων. Αυτό, βέβαια, που καταλήγουν τελικά να αποδεικνύουν είναι ότι οι δυο τους ήταν ερωτευμένοι εξ αρχής –οι φιλοσοφίες περί άρνησης του έρωτα ήταν προπέτασμα καπνού, και η σκευωρία μια πολύ βολική αφορμή να εκφράσουν τα συναισθήματά τους ο ένας προς τον άλλο εκ του ασφαλούς. Και όλο αυτό αναπτύσσεται μέσα από τους διαλόγους του απολαυστικότερου (και πιο ετοιμόλογου) ζευγαριού που συνέλαβε ποτέ η πένα του Σαίξπηρ. 




Τζέιν Έιρ και Έντουαρντ Ρότσεστερτ (Τζέιν Έιρ)
Η σχέση της Τζέιν με τον γοητευτικό εργοδότη της, Έντουαρντ Ρότσεστερ, είναι μία από τις πιο σκοτεινές και θυελλώδεις αυτής της λίστας, ενδεικτικό του τι μπορεί να συμβεί όταν ο ένας από τους δύο κρύβει μεγάλα μυστικά.

Η Τζέιν Έιρ έχει μεγαλώσει χωρίς αγάπη σε ένα ίδρυμα, αλλά η θέλησή της για ζωή την βοηθά να προχωρήσει στη ζωή της. Όταν προσλαμβάνεται ως γκουβερνάντα της μικρής Αντέλ στο Θόρνφιλντ Χολ, όλα δείχνουν να αλλάζουν προς το καλύτερο. Και σύντομα ανάμεσα στην Τζέιν και τον εργοδότη της, τον γοητευτικό Έντουαρντ Ρότσεστερ, αρχίζει να γεννιέται μια βαθιά, ιδιαίτερη σχέση. Όμως κάτι παράξενο συμβαίνει στο Θόρνφιλντ. Ένα τρελό, τρομακτικό γέλιο στοιχειώνει τους διαδρόμους, και τις νύχτες κανείς δεν νιώθει απολύτως ασφαλής. Και ο Έντουαρντ προσπαθεί πάση θυσία να κρατήσει κρυφό το σκοτεινό μυστικό του...


Σκάρλετ Ο’Χάρα και Ρετ Μπάτλερ (Όσα παίρνει ο άνεμος)

Ο έρωτας γίνεται σκληρός και πεισματάρης στην περίπτωση της Σκάρλετ Ο’Χάρα και του Ρετ, των ηρώων της 
Μάργκαρετ Μίτσελ που έχουν να ξεπεράσουν δύο εμπόδια για να είναι μαζί: Τους εαυτούς τους και τον Αμερικανικό Εμφύλιο Πόλεμο.
Μέσα από τους φλεγόμενους αγρούς και τις πόλεις του αμερικανικού Νότου, αναδύεται μια χώρα που δεν θα είναι πια ποτέ η ίδια και σκιαγραφούνται αθάνατοι χαρακτήρες που κανείς αναγνώστης δεν θα ξεχάσει ποτέ: Η κακομαθημένη και πεισματάρα Σκάρλετ που ενηλικιώνεται τη στιγμή ακριβώς που ο κόσμος για τον οποίο την προόριζαν γκρεμίζεται και ο κυνικός, καιροσκόπος αλλά ακαμάχητος Ρετ Μπάτλερ.

Μαντάμ Μποβαρί
Μία σπουδή στην «αυταπάτη» και την ουτοπική δύναμη του έρωτα, το μυθιστόρημα του Γκουστάβ Φλομπέρ ακολουθεί την πορεία της ονειροπόλας Έμμα που αναζητά τον έρωτα, αλλά προσγειώνεται στην σκληρή πραγματικότητα.
Η νεαρή όμορφη Έμα Μποβαρί έχει μεγαλώσει με όνειρα για μεγάλους «ιπποτικούς» έρωτες, αλλά όταν τελικά παντρεύεται, πλήττει στον γάμο και στο μικροαστικό περιβάλλον του.Προσπαθεί να ξεφύγει. Ονειρεύεται τη μεγάλη ζωή στο Παρίσι και έναν παθιασμένο έρωτα. Κάποια στιγμή θα παρασυρθεί, θα ερωτευτεί παράφορα, θα απατήσει τον σύζυγό της, θα δανειστεί χρήματα, θα υπερχρεωθεί και όταν θα έρθει η ώρα να ξεπληρώσει τα χρέη της οι εραστές της θα της γυρίσουν την πλάτη. Και εκείνη εξαπατημένη και προδομένη, θα αυτοκτονήσει.


Μόρις Μπέντριξ και Σάρα (Το τέλος μιας σχέσης)
Ο έρωτας του Μόρις και της Σάρα γίνεται εμμονικός και ιδιαίτερα περίπλοκος, όταν στη μέση βρίσκεται ο συμπαθής σύζυγός της. Η γλαφυρή πρωτοπρόσωπη γραφή του Γκράχαμ Γκριν κάνει ιδιαίτερα ζωντανή την αφήγηση αυτού του αδιέξοδου έρωτα.
Υπόθεση: Η παράνομη ερωτική σχέση του Μόρις Μπέντριξ με τη Σάρα, που ανθίζει στα ταραγμένα χρόνια των βομβαρδισμών του Λονδίνου από τη γερμανική αεροπορία στη διάρκεια του Β΄ Παγκόσμιου πολέμου, λήγει όταν εκείνη τον εγκαταλείπει ξαφνικά και χωρίς καμία εξήγηση. Δύο χρόνια αργότερα, έπειτα από μια τυχαία συνάντηση που αναζωπυρώνει τον έρωτά του και τη ζήλια του, ο Μπέντριξ προσλαμβάνει έναν ιδιωτικό αστυνομικό και του αναθέτει να παρακολουθεί τη Σάρα με αποτέλεσμα ο έρωτάς του για αυτή να του γίνει πολύ σύντομα εμμονή.


Πηγή:in2life.gr




0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου