Πέμπτη, 25 Μαΐου 2017

Μεσογειακή διατροφή: Όλα όσα πρέπει να ξέρετε


Ως παραδοσιακή Μεσογειακή διατροφή ορίζεται το πρότυπο διατροφής των ελαιοπαραγωγών περιοχών της Μεσογείου μέχρι τη δεκαετία του 1960. Παρόλο που οι διάφορες περιοχές της Μεσογειακής λεκάνης έχουν τις δικές τους τοπικές διατροφικές συνήθειες, υπάρχουν αρκετά κοινά χαρακτηριστικά, τα περισσότερα από τα οποία απορρέουν από το γεγονός ότι το ελαιόλαδο καταλαμβάνει κεντρική θέση στη διατροφή των περιοχών αυτών.

Ειδικότερα η παραδοσιακή Μεσογειακή διατροφή χαρακτηρίζεται από υψηλή κατανάλωση ελαιολάδου, λαχανικών, οσπρίων, φρούτων και ανεπεξέργαστων δημητριακών, μέτρια ως υψηλή κατανάλωση ψαριών, χαμηλή κατανάλωση κρέατος και προϊόντων κρέατος, και χαμηλή ως μέτρια κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων. 
Χαρακτηριστικό της είναι επίσης, η μέτρια κατανάλωση κρασιού, κυρίως κατά τη διάρκεια των γευμάτων, εφόσον αυτό είναι αποδεκτό από θρησκευτικούς και κοινωνικούς κανόνες.

Η Μεσογειακή διατροφή, αλλά και τα συνδεδεμένα με αυτή παραδοσιακά τρόφιμα, επωφελούνται αλλά και τίθενται σε κίνδυνο από το αυξημένο εμπορικό ενδιαφέρον για την προστιθέμενη αξία την οποία συνεπάγεται η Μεσογειακή διασύνδεση. 
Πολλά νεοφανή προϊόντα τροφίμων παρουσιάζονται ως ‘Μεσογειακά’, παραπλανώντας έτσι τους καταναλωτές και διακυβεύοντας την υπόσταση της Μεσογειακής διατροφής.

Ο ορισμός "Μεσογειακή διατροφή" θα πρέπει να αναφέρεται στην παραδοσιακή Μεσογειακή διατροφή, να σέβεται την πολιτισμική κληρονομιά και όχι τη σημερινή διατροφή των χωρών της Μεσογειακής περιοχής.
Η Μεσογειακή διατροφή, αλλά και τα συνδεδεμένα με αυτή παραδοσιακά τρόφιμα, επωφελούνται αλλά και τίθενται σε κίνδυνο από το αυξημένο εμπορικό ενδιαφέρον για την προστιθέμενη αξία την οποία συνεπάγεται η Μεσογειακή διασύνδεση. 
Πολλά νεοφανή προϊόντα τροφίμων παρουσιάζονται ως ‘Μεσογειακά’, παραπλανώντας έτσι τους καταναλωτές και διακυβεύοντας την υπόσταση της Μεσογειακής διατροφής.

Η διατροφή αυτή βασίζεται σε μεγάλες κατηγορίες τροφίμων π.χ. τα δημητριακά μπορεί να περιλαμβάνουν ψωμί, ζυμαρικά ή κους κους. Αν και σημαντικά, ορισμένα Μεσογειακά τρόφιμα δεν αναφέρονται, επειδή είναι δύσκολο να αποδοθεί σε αυτά η κατάλληλη βαρύτητα, δεδομένου ότι καταναλώνονται σε μικρές ποσότητες (π.χ. μέλι, ρίγανη, μαϊντανός, άγρια χόρτα κ.λπ.). Επιπλέον, αυτή η προσέγγιση αποθαρρύνει την αθέμιτη εμπορευματοποίηση.

Καθώς ολοένα και περισσότερες έρευνες επιβεβαιώνουν τη μακροβιότητα όσων ακολουθούν μεσογειακή διατροφή, ας ρίξουμε μια ματιά στα μυστικά συστατικά της. 

Ελαιόλαδο(Υψηλή κατανάλωση) 
Αποτελεί το βασικό συστατικό της μεσογειακής δίαιτας καθώς χρησιμοποιείται αντί για το βούτυρο, τη μαργαρίνη και άλλα λιπαρά. Το ελαιόλαδο είναι μια πλούσια πηγή μονοακόρεστων λιπαρών που προστατεύουν από καρδιακές παθήσεις. Είναι επίσης πλούσια πηγή βιταμίνης Ε και συνοδεύει άριστα σαλάτες, σάλτσες ντομάτας και τηγανητά ψάρια. 

Φρούτα και λαχανικά (Υψηλή κατανάλωση)
Μεγάλες ποσότητες φρούτων και λαχανικών έχει αποδειχθεί πως δρουν ευεργετικά ενάντια στις καρδιοπάθειες και στον καρκίνο κυρίως εξαιτίας των αντιοξειδωτικών που περιέχουν. Στις ντομάτες έχει δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα καθώς είναι γεμάτες αντιοεξειδωτικά και με το μαγείρεμά τους αυξάνεται το λυκοπένιο , ένα από τα βασικότερα αντιοξειδωτικά συστατικά τους. 


Λιπαρά ψάρια (Μέτρια προς υψηλή κατανάλωση)
Έχει επίσης τονιστεί, πως τα λιπαρά ψάρια, όπως οι σαρδέλες, έχουν εξαιρετικά οφέλη για την υγεία. Πλούσια πηγή ω3 λιπαρών οξέων, τα ψάρια αυτά είναι εξαιρετικά ωφέλιμα για την υγεία γιατί διαθέτουν αντιφλεγμονώδεις και αγγειοδιασταλτικές ιδιότητες επιτρέποντας την απροβλημάτιστη ροή του αίματος. 

Κρασί με μέτρο 
(Μέτρια κατανάλωση κρασιού, εφόσον επιτρέπεται από θρησκευτικούς και κοινωνικούς κανόνες)
Το αλκοόλ στη μεσογειακή διατροφή είναι συνήθως το κρασί που συνοδεύει τα γεύματα. Για τους άνδρες επιτρέπονται δύο ποτηράκια την ημέρα και για τις γυναίκες, ένα. Το κρασί και ειδικά το κόκκινο περιέχει φυτοθρεπτικά συστατικά, ανάμεσά τους και τις πολυφαινόλες, που είναι ισχυρά αντιοξειδωτικά και προστατεύουν τον οργανισμό από διάφορες απειλές. Άλλα φυτοθρεπτικά συστατικά παίζουν σημαντικό ρόλο στην απαγόρευση της συσσώρευσης αιμοπεταλίων, στο «άνοιγμα» των αγγείων κ.α. 


Επίσης πρέπει να γίνεται:
Υψηλή κατανάλωση οσπρίων
Υψηλή κατανάλωση κυρίως ανεπεξέργαστων δημητριακών
Χαμηλή κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων
Χαμηλή κατανάλωση κρέατος και προϊόντων κρέατος

Ένας μοναδικός συνδυασμός
Στην έρευνα αποδείχθηκε πως οι κατηγορίες τροφίμων της μεσογειακής διατροφής από μόνες τους δεν είχαν θαυμαστά οφέλη για την υγεία. Ωστόσο, ο συνδυασμός όλων αυτών είναι που αποτελεί το «μαγικό κλειδί» για καλύτερη υγεία σε συνδυασμό με τον χαλαρό τρόπο ζωής των Ελλήνων και τις πολλές ώρες ηλιοφάνειας. Ωστόσο, παρόλο που πλέον οι περισσότεροι δεν μπορούν να ακολουθήσουν αυστηρά μεσογειακή διατροφή καθώς δεν έχουν τον απαιτούμενο χρόνο να μαγειρέψουν, καλό θα ήταν να ενσωματώσουν στη διατροφή τους στοιχεία μεσογειακής κουζίνας για να ωφελήσουν την υγεία τους στο μέγιστο βαθμό.

πηγη:itrofi.gr











0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου