Τρίτη 2 Φεβρουαρίου 2016

Τρόποι για να κάνετε τη μάθηση πιο ευχάριστη και πιο ουσιστική


Αν θέλετε το παιδί σας να είναι μαθητής με όλη τη σημασία της λέξης, μην περιορίζετε την μάθηση μόνο στη σχολική τάξη - εξάλλου η ύλη του σχολείου δεν καλύπτει όλους τους τομείς! Βοηθήστε το παιδί σας να ανακαλύπτει και να μαθαίνει κάθε μέρα καινούρια πράγματα, κάνοντας την μάθηση ευχάριστη:
Κάντε τα μαθήματα πράξη! Με αυτό εννοώ ότι όπου και όταν είναι εφαρμόσιμο, να κάνετε πρακτική εφαρμογή αυτών που μαθαίνουν στο σχολείο. π.χ. Τα Βυζαντινά χρόνια στην Ιστορία μπορούν να συνοδευτούν με μια επίσκεψη στο Βυζαντινό Μουσείο. Το μάθημα για τον ηλεκτρισμό μπορεί να πάρει μορφή πειραμάτων στο σπίτι. Το μάθημα της Γεωγραφίας μπορεί να γίνει παιχνίδι με το χάρτη. Η ορθογραφία μπορεί να γίνει παίζοντας με το κουτί των λέξεων. Τα κεφάλαια στα μαθηματικά για τη μέτρηση όγκου, μήκους, βάρους, ώρας, κλάσματα μπορούν να εφαρμοστούν πρακτικά στο σπίτι. αν π.χ. μετρήσετε τα υγρά σε κανάτες και ποτήρια, το βάρος ρυζιού και αλευριού, τα κλάσματα κόβοντας μια πίτσα ή μια τάρτα, την ώρα παίζοντας με ένα ρολόι, το μήκος μετρώντας με το μέτρο τον τοίχο ή έναν πίνακα στο σαλόνι κ.λ.π.
Ενθαρρύνετε το παιδί να λέει την άποψη του, να μιλά για τα συναισθήματά του και να κάνει επιλογές. π.χ. να επιλέξει το εξωσχολικό βιβλίο που θέλει να διαβάσει, το άθλημα ή το μουσικό όργανο που του αρέσει, τη διακόσμηση του δωματίου του ή τι θα φάει στο εστιατόριο! Ζητήστε τη γνώμη του παιδιού σας για κάποια ζητήματα ή αποφάσεις. Βάλτε δηλαδή το παιδί στη διαδικασία της σκέψης, απόφασης, γνώμης και επιλογής και μην του τα έχετε όλα έτοιμα!
Γεμίστε τον κόσμο του παιδιού με ανάγνωση. Καθορίστε ώρα διαβάσματος και διαβάστε κάποιο βιβλίο, συζητήστε για αυτό, περιγράψτε το, κάντε περίληψη. Φτιάξτε τη δική σας ιστορία, κόμικ ή παραμύθι! Διαβάστε ποιήματα, ιστορίες, μύθους, τραγούδια. Αυτοσχεδιάστε γελώντας και κάντε την ανάγνωση διασκεδαστική.
Παίξτε εκπαιδευτικά παιχνίδια. Καλά είναι τα αυτοκινητάκια και οι κούκλες αλλά φροντίστε τα παιδιά σας να έχουν και παιχνίδια με εκπαιδευτικούς στόχους. Θα βρείτε πολλά για χειροτεχνίες, προσχολικά, κατασκευές, πειράματα κλπ. Επίσης μπορείτε να κάνετε αυτοσχέδια παιχνίδια και χειροτεχνίες με αντικείμενα που υπάρχουν στο σπίτι (π.χ. κολλάζ με φασόλια, χειροποίητα βραχιόλια με χάντρες ή κοχύλια), να φτιάξετε τον δικό σας κήπο ακόμα και στη βεράντα σας! Πάρτε μικρές γλάστρες και δώστε στο παιδί σας να φυτέψει ένα βολβό, σπόρους, φακή, φασόλια κλπ. Μπορείτε μάλιστα να φτιάξετε ετικέτες για να ξέρετε τι θα βγεί στην κάθε μια, να βάψετε τις γλάστρες και να βάλετε το παιδί υπεύθυνο για το πότισμα τους. Φυιάξτε ιστορίες με ζάρια ή ένα βάζο, το δικό σας λεξικό, παιχνίδι παρατηρητικότητας με περιοδικά, διαβάστε βιβλία αλλιώς.
Δείξτε ενθουσιασμό για τα ενδιαφέροντα του παιδιού σας. Αν για παράδειγμα του αρέσουν τα άλογα, βρείτε ευκαιρία να διαβάσει για αυτά, να δει ένα άλογο από κοντά ή να κάνει ιππασία. Αν του αρέσουν τα σπορ, επιτρέψτε του να δοκιμάσει πρακτικά για να δει αν κάποιο του ταιριάζει τελικά. Πολλοί γονείς αποθαρρύνουν τα παιδιά τους από την ενασχόληση με κάποιο άθλημα επειδή θεωρούν πως σε 1-2 μήνες θα τα παρατήσει και ναι...συμβαίνει συχνά! Αξίζει όμως να δίνετε ευκαιρίες στα παιδιά να δοκιμάζουν διάφορες δραστηριότητες.
Αποτέλεσμα εικόνας για ΕΙΚΟΝΕς  Συζητήστε ενδιαφέροντα πράγματα.
Συζητήστε ενδιαφέροντα πράγματα. Μιλήστε για τα ζώα, για μέρη της Ελλάδας, για άλλες χώρες, για κάποιο καιρικό φαινόμενο, κάντε πειράματα φυσικής, κάντε μαθηματικά στην κουζίνα (μετρώντας, ζυγίζοντας, συγκρίνοντας).
Ρωτήστε για τη γνώση και όχι για τους βαθμούς! Ρωτήστε το παιδί σας για το τι έμαθε στο σχολείο κάνοντας συγκεκριμένες ερωτήσεις. Μην ενδιαφέρεστε μόνο για τα τεστ και τους βαθμούς αλλά για την ουσιαστική μάθηση.
Βοηθήστε το παιδί στην οργάνωση. Δείξτε του πως θα φτιάχνει την τσάντα του - και μην την ετοιμάζετε εσείς- πως πρέπει να είναι το γραφείο του, πως να κρατά σημειώσεις, πως να οργανώνει το διάβασμα.
Κάντε το παιδί να θέλει να πετύχει για τον εαυτό του και όχι για σας! Επιβραβεύστε, ακόμα και τα πιο μικρά κατορθώματα, τονίζοντας όχι τη δική σας υπερηφάνεια αλλά δείχνοντας του ότι με τη δική του προσπάθεια τα κατάφερε. Θυμηθείτε ότι η επιβράβευση έχει καλύτερα αποτελέσματα από την τιμωρία!
Τονίστε τις δυνατότητες και όχι τα ελαττώματα του παιδιού σας. Αν λέτε ένα παιδί χαζό ή τεμπέλη, τότε πολύ πιθανό να γίνει ακριβώς αυτό! Ένα παιδί μπορεί να δυσκολεύεται στα μαθηματικά αλλά να τα καταφέρνει πολύ καλά στη γλώσσα. Προβάλουμε τις δυνατότητες του στη γλώσσα και παράλληλα ενθαρρύνουμε για μεγαλύτερη ενασχόληση με τα μαθηματικά. Δεν ακυρώνουμε την προσπάθεια, ακόμα και αν το αποτέλεσμα δεν είναι ικανοποιητικό.
Σοφία Τσιντσικλόγλου
Ειδική Παιδαγωγός
Πηγή:infokids.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου