Πέμπτη 1 Ιουνίου 2017

Βιογραφικό:Πως να κάνετε τον σωστό σχεδιασμό του!



Ένα σωστά γραμμένο βιογραφικό έχει πολλές πιθανότητες να πετύχει τον αρχικό σκοπό του: να μας οδηγήσει στην πρώτη συνέντευξη.


Πολλοί από εμάς αφιερώνουν αρκετό χρόνο και κόπο κατά τη συγγραφή του βιογραφικού τους θεωρώντας το μέγιστης σπουδαιότητας, ενώ κάποιοι άλλοι πιστεύουν ότι δεν μπορεί ένα φύλλο χαρτί να υποκαταστήσει την προσωπική επαφή. Η αλήθεια είναι ότι ένα σωστά γραμμένο βιογραφικό έχει πολλές πιθανότητες να πετύχει τον αρχικό σκοπό του: να δώσουμε μια πρώτη συνέντευξη, αλλά και στη συνέχεια να βοηθήσει στην τελική επιλογή. 

Σχεδιάζοντας το δικό σας βιογραφικό δώστε όλη σας την προσοχή στις ακόλουθες συμβουλές:

- Η συνοδευτική επιστολή: 
Δεν πρέπει να στέλνουμε ποτέ ένα βιογραφικό σημείωμα χωρίς τη συνοδευτική του επιστολή. Δίνει την εντύπωση ότι δεν μπορούμε να συντάξουμε μια επιστολή και επομένως θα έχουμε πρόβλημα γραπτής επικοινωνίας σε περίπτωση πρόσληψής μας. Το ιδανικό πάχος των γραφομένων μας δεν πρέπει να ξεπερνά τα 3/4 της σελίδας. Οι παράγραφοι είναι κατά σειρά οι ακόλουθοι: Α. Η συνοπτική παρουσίαση του εαυτού σας, καθώς και του τι έχετε σπουδάσει (να ταιριάζουν στη θέση που επιθυμείτε). Β. Η αναφορά στην εργασιακή σας εμπειρία με κύρια καθήκοντα και αποτελέσματα (λόγοι για τους οποίους πιστεύετε ότι ταιριάζετε σε αυτή τη θέση). Γ. Ο επίλογος με τον χαιρετισμό και την αίτηση για συνέντευξη.

- Η σειρά με την οποία γράφουμε στο βιογραφικό μας: 
Η πρώτη παράγραφος του βιογραφικού μας πρέπει να περιέχει τα προσωπικά μας στοιχεία: ηλικία, οικογενειακή κατάσταση, διεύθυνση, τηλέφωνα, fax, mail. Στο ερώτημα όμως του «τι γράφουμε στη συνέχεια, τις σπουδές ή την προϋπηρεσία;» η απάντηση έχει ως εξής: μόνο αν δεν έχετε εργασιακή εμπειρία ξεκινάτε από τις σπουδές σας. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση, αρχίζετε και αναφέρετε την εμπειρία σας (άρα αν έχετε το βιογραφικό σας έτοιμο από τα παλαιότερα χρόνια και απλώς τώρα προσθέσατε προϋπηρεσία, αλλάξτε τη σειρά, γράφοντας εκείνη πρώτη). Στις επόμενες παραγράφους αναφέρεστε (με τη σειρά) στις γνώσεις ξένων γλωσσών, στον χειρισμό προγραμμάτων Η/Υ, σε τυχόν σεμινάρια που έχετε συμμετάσχει, παραθέτετε ικανότητες και χαρακτηριστικά προσωπικότητας και κλείνετε αναφερόμενοι σε hobbies και συστάσεις. Ας τα πάρουμε όμως ένα ένα...

- Προσωπικά στοιχεία: Αναφερθείτε σε θέματα όπως: 
Η δυνατότητα ταξιδιών ή η στρατιωτική σας θητεία ως εφέδρου αξιωματικού (μπορεί να κάνουν τη διαφορά). Αναφέρετε ως mail επικοινωνίας πάντοτε και μόνο το προσωπικό σας e-mail. Ακόμη και αν δεν έχετε δικό σας υπολογιστή στο σπίτι, να ελέγχετε κάθε εβδομάδα τα mails σας σε ένα internet cafe (μην επικοινωνείτε για κανένα προσωπικό σας θέμα μέσω του εταιρικού σας mail, εκείνο είναι για τη δουλειά σας και μόνο).

- Οικογενειακή κατάσταση: 
Η οικογενειακή σας κατάσταση παίζει ρόλο. Το να είστε ανύπανδρος θεωρείται θετικό σε entry ή junior level εργασίες, καθώς δεν θα επιβαρυνθεί σύντομα ο «βασικός μισθός» σας με επιδόματα γάμου ή τέκνων ή με άδειες κύησης και λοχείας. Αντιθέτως, η ύπαρξη οικογένειας μαρτυρά σταθερότητα και προτιμάται σε κορυφαίες ιεραρχικά θέσεις!

- Η προϋπηρεσία σας: 
Ξεκινάτε πάντοτε από την πιο πρόσφατη εργασία σας (το τι κάνατε τις προηγούμενες δεκαετίες δεν ενδιαφέρει τόσο πολύ αυτόν που το διαβάζει όσο το πού βρίσκεστε σήμερα). Αναγράφετε την κάθε δουλειά σας (full ή part time, έμμισθη ή όχι, στην οικογενειακή επιχείρηση ή σε οποιαδήποτε άλλη), ασχέτως του πόσο «ταπεινή», «μικρή» ή «λίγη» θα μπορούσε να φανεί. Αναλογιστείτε ότι δεν γνωρίζετε αν ο συνεντευκτής σας πέρασε από αντίστοιχους κλάδους, θέσεις ή εταιρίες, ή πόσο σημαντικό είναι αυτό που γράφετε για τη δουλειά που εκείνος θέλει να κάνετε.

- Η προϋπηρεσία σας αναλυτικά: 
Δεν αρκεί απλώς να αναφέρετε την επωνυμία της προηγούμενης εταιρίας σας (πιθανόν να μην είναι γνωστή σε κανέναν άλλον εκτός από εσάς). Γράψτε δίπλα της το αντικείμενο εργασιών της. Προσπαθήστε να μη φαίνονται μεγάλα κενά μεταξύ των διαφόρων εργασιών σας (αντί να γράψετε, π.χ., Ιανουάριος 2001 - Μάρτιος 2002 και μετά Δεκέμβριος 2002 - Νοέμβριος 2004, γράψτε 2001-2002 στην εταιρία Α και 2002-2004 στην εταιρία Β). Στη συνέχεια αναφερθείτε αναλυτικά στα καθήκοντά σας (αναφέρετε και το πιο μικρό, μπορεί να έχει καθοριστική σημασία για τον συνεντευκτή σας και τη δουλειά για την οποία είστε υποψήφιος). Τέλος, με bullet points αναφέρετε τα επιτεύγματά σας (προσοχή: τα καθήκοντά σας λένε μόνο τι κάνατε, τα επιτεύγματά σας πόσο καλά το κάνατε! Είναι αναγκαία η ύπαρξη επιτευγμάτων και πρέπει να γράψετε για κάθε σας εργασία όσο πιο πολλά μπορείτε).

- Η έκταση του βιογραφικού: 
«Παν μέτρον άριστον». Ο ιδανικός αριθμός σελίδων είναι δύο ή το πολύ τρεις, συν τη συνοδευτική επιστολή. Μη γράψετε έκθεση ιδεών, κανείς δεν ενδιαφέρεται για το ποια και πόσα μαθήματα παρακολουθήσατε στη σχολή ή ποιες ήταν οι εργασίες σας σε κάθε μάθημα. Κουράζει, ενοχλεί και λειτουργεί ως αντικίνητρο. Μη φτάσετε όμως και στο άλλο άκρο και ετοιμάσετε ένα μονοσέλιδο βιογραφικό, στο οποίο δεν μπορείτε να διευκρινίσετε σημεία-κλειδιά.

- Αυτόματος διορθωτής: 
Χρησιμοποιήστε συνεχώς τον αυτόματο διορθωτή του κειμενογράφου σας. Προσέξτε όμως να μην αλλάξει λέξεις (π.χ. τεχνικές) τις οποίες και δεν καταλαβαίνει...

- Η χρήση των χρωμάτων: 
Γνωρίζετε ότι κάποια από τα διάφορα χρώματα τα οποία κατά την εκτύπωση στον εκτυπωτή του σπιτιού μας φαίνονταν πανέμορφα και συνέβαλαν στη δημιουργία ενός καλαίσθητου βιογραφικού απλώς δεν διαβάζονται από τα σκάνερ των πολυεθνικών; Αναλογιστείτε ότι καθημερινά στις «μεγάλες» εταιρίες καταφθάνουν εκατοντάδες βιογραφικά. Αν κάποια στελέχη τα διάβαζαν όλα δεν θα έκαναν καμία άλλη δουλειά. Έτσι, λοιπόν, περνούν τα βιογραφικά από ένα σκάνερ, το οποίο διαβάζει λέξεις-κλειδιά και αναλόγως ειδοποιεί το στέλεχος, λέγοντάς του ότι αξίζει να δώσει σημασία σε ένα βιογραφικό. Κρίμα δεν είναι αυτές οι λέξεις να μη φανούν; Προτιμήστε, λοιπόν, το μαύρο χρώμα κατά την αποστολή και αν θέλετε ας έχετε και μια έγχρωμη version μαζί σας στη συνέντευξη.

- Η γλώσσα: 
Πολλοί από εμάς αναρωτιούνται αν θα πρέπει να στείλουν το βιογραφικό τους στα ελληνικά ή τα αγγλικά. Πολλοί το στέλνουν και στις δύο γλώσσες – μην το κάνετε, αυτός που λαμβάνει το βιογραφικό σας έχει και άλλα πράγματα να κάνει μέσα στην ημέρα από το να διαβάζει τα ίδια κείμενα δύο φορές. Αν η αγγελία στην οποία απαντάτε είναι γραμμένη στα ελληνικά, το βιογραφικό ας σταλεί στα ελληνικά και αντίστοιχα αν είναι γραμμένη στα αγγλικά. Όταν όμως δεν απαντάτε σε αγγελία, αλλά ξεκινάτε εσείς την επαφή, μπορείτε να επιλέξετε όποια γλώσσα θέλετε. Ωστόσο ειδικά για τις πολυεθνικές, η επίσημη γλώσσα είναι τα αγγλικά.

- Ένα «τρίτο μάτι»: 
Ζητήστε πάντοτε από (περισσότερους από έναν) δικούς σας ανθρώπους να ελέγξουν το βιογραφικό σας. Θα εκπλαγείτε από το πόσα ορθογραφικά και συντακτικά λάθη θα βρουν, τα οποία εσείς γράφοντάς το και αφοσιωμένοι σε ζητήματα ουσίας, απλώς δεν τα είδατε! Αμέσως μετά πείτε τους να εστιάσουν στις ελλείψεις και τις ασάφειες των γραφομένων σας (καλύτερα να τα επισημάνουν οι φίλοι παρά οι παραλήπτες). Ζητήστε τους να σκεφθούν ότι δεν σας γνωρίζουν και υπό αυτό το πρίσμα να βρουν τι λείπει από τα γραφόμενα σας...

- Χειρόγραφο βιογραφικό: 
Απλά μην το στείλετε ποτέ, είναι απαράδεκτο!

- Ταίριασμα στυλ: 
Προσέξτε το μέγεθος και το στυλ της γραμματοσειράς που θα χρησιμοποιήσετε. Το βιογραφικό και η συνοδευτική επιστολή πρέπει απαραίτητα να έχουν μία, την ίδια και στο ίδιο μέγεθος. Το χαρτί στο οποίο θα τα τυπώσετε (σε περίπτωση ταχυδρομικής αποστολής) πρέπει να είναι το ίδιο και κατά προτίμηση καλής ποιότητας.

- Η γραφή σας: 
Μη στέλνετε το βιογραφικό σας γραμμένο μόνο με κεφαλαία ή γραμμένο με ατονικό σύστημα! Προδίδει ότι δεν ξέρετε να χειριστείτε καλά την ελληνική γλώσσα και δημιουργεί αρνητικούς συνειρμούς αναφορικά με το τι θα γίνει αν χρειαστεί να γράψετε μία εταιρική επιστολή σε περίπτωση που προσληφθείτε.

- Η ημερομηνία: 
Στην αρχή της συνοδευτικής επιστολής και στο τέλος του βιογραφικού σας να βάζετε πάντοτε την τρέχουσα ημερομηνία. Μεταδίδει το μήνυμα ότι τα στοιχεία που συμπεριλαμβάνετε είναι πρόσφατα ανανεωμένα.

- Ενημέρωση: 
Να κρατάτε πάντα ενημερωμένο το βιογραφικό και τη συνοδευτική επιστολή σας. Οπωσδήποτε μία φορά τον μήνα να προσθέτετε ένα νέο καθήκον που αναλάβατε ή κάποιο καινούργιο αποτέλεσμα. Έτσι, θα αισθάνεστε πάντα δυνατότεροι γιατί θα βλέπετε ότι εξελίσσεσθε, αλλά και θα συμπεριλαμβάνετε πράγματα που αλλιώς κινδύνευαν να ξεχαστούν με τον καιρό.

- Μη γράφετε σε πρώτο ενικό: 
Αντί, π.χ., να γράψετε «ανέλαβα την εκδήλωση Χ» προτιμήστε το «οργάνωση της εκδήλωσης Χ».

- Hobbies: 
Το τι κάνετε στον ελεύθερο χρόνο σας παίζει ρόλο. Προτιμήστε δραστηριότητες που συνεχίζονται μέχρι και σήμερα, δραστηριότητες δημιουργικές ή ομαδικές. Αναφέρετε τυχόν επιτεύγματα σε αυτές. Θα εκπλαγείτε από το με πόσους και ποιους συνεντευκτές θα έχετε παραπλήσια ή και ίδια hobbies και θα σπάσετε ευκολότερα τον πάγο...

- Διαφοροποίηση: 
Πάντοτε να αλλάζετε τα γραφόμενά σας, ιδίως στη συνοδευτική επιστολή, και να τα προσαρμόζετε στην αγγελία που απαντάτε. Ποτέ μη χρησιμοποιείτε το ίδιο για όλες τις περιπτώσεις!

- Φωτογραφία: 
Αναφορικά με το «αν πρέπει ή όχι να βάλει κανείς τη φωτογραφία του στο βιογραφικό του», σκεφθείτε ότι είναι κρίμα να κριθείτε υποκειμενικά (καθώς δεν ξέρετε αν «αρέσει» ή όχι το πρόσωπό σας στον παραλήπτη) και αυτό να επηρεάσει την απόφασή του αναφορικά με το αν θα σας καλέσει ή όχι σε συνέντευξη.

- Πρότυπα βιογραφικά: 
Δεν χρειάζεται να ανακαλύπτουμε τον τροχό από την αρχή. Αντλήστε τρόπο καταγραφής και στυλ (templates) από έτοιμα-πρότυπα βιογραφικά, όπως: το ευρωπαϊκό ή τα templates του ms word. Προσοχή όμως: αν δεν έχετε τι να γράψετε σε κάποια από τα πεδία τους απλώς παραλείψτε τα, μην τα αφήνετε κενά και δημιουργήσουν αρνητική εντύπωση.

- Προετοιμάστε τον εαυτό σας: 
Αν ακολουθήσετε τις παραπάνω συμβουλές αυξάνετε τις πιθανότητες να έρθει το πρώτο ραντεβού. Παράλληλα, προετοιμάστε τις απαντήσεις σας στις ακόλουθες «δύσκολες ερωτήσεις» κατά τη συνέντευξη: 
-Περιγράφοντας τον εαυτό σας, τι άνθρωπος θα λεγάτε ότι είστε; 
-Ποια θεωρείτε ότι είναι τα κυριότερα προτερήματα και ελαττώματά σας; 
-Μιλήστε μας γενικά για τα επιτεύγματά σας. 
-Ειδικά στην προηγούμενη εργασία σας, τι σπουδαίο πετύχατε; 
-Ποιες ήταν οι μεγάλες αποτυχίες σας και πώς τις αντιμετωπίσατε; -Ποιοι έφταιξαν γι' αυτές; 
-Ποιοι είναι οι σημερινοί και ποιοι οι απώτεροι στόχοι σας; 
-Πώς σκέφτεστε να τους πετύχετε; 
-Με ποιους τύπους ανθρώπων δυσκολευτήκατε να συνεργαστείτε; 
-Αν είχατε να επιλέξετε να εργαστείτε στο Τμήμα Marketing ή στο Τμήμα Πωλήσεων, ποιο θα επιλέγατε και γιατί; 
-Ποια είναι η γνώμη σας για την τελευταία εταιρία στην οποία εργαστήκατε; 
-Για τον προηγούμενο προϊστάμενό σας; 
-Μιλήστε μας για μια περίπτωση που ενεργήσατε χωρίς την προηγούμενη σύμφωνη γνώμη του προϊστάμενου σας. 
-Περιγράψτε μας ένα ασυνήθιστο γεγονός. 
-Πώς το αντιμετωπίσατε; 
-Ποιος είναι κατά τη γνώμη σας ο καλύτερος τρόπος για να γίνει η εργασία «Χ»; 
-Πώς θα κρίνατε τον εαυτό σας κοιτάζοντας πίσω μετά από χρόνια; --Τι ξέρετε για εμάς; 
-Γιατί να σας προτιμήσουμε;

πηγη:kariera.gr/Κώστας Στάμκος, Διευθυντής Ανάπτυξης εκπαιδευτικού οργανισμού














0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου