Τρίτη, 16 Ιανουαρίου 2018

Θέατρο στο ραδιόφωνο: Η πινακοθήκη των ηλιθίων του Νίκου Τσιφόρου



Το έργο
Πρόκειται για μια κωμωδία σε τρεις πράξεις που πραγματεύεται ένα διαχρονικό ερώτημα:«αγάπη ή χρήμα;».
Το πρώτο ανέβασμα αυτής της γλυκόπικρης κωμωδίας έγινε το καλοκαίρι του 1944, από το θίασο Μαίρης Αρώνη - Δημήτρη Χορν, στο θέατρο Ακροπόλ. Για δεύτερη φορά παρουσιάστηκε το 1955 από το θίασο Τιτίκας Νικηφοράκη - Νίκου Χατζίσκου. Για τρίτη φορά σε σκηνοθεσία Γιάννη Μιχαλόπουλου στο Studio Μαυρομιχάλη το 2011.
Βέβαια έχει ανέβει από πολλούς ερασιτεχνικούς θιάσους.

Υπόθεση
O Ιωσίας Τέριγκτων, ένας άνθρωπος με φαντασία, θέλοντας να διασκεδάσει την πλήξη του πλούτου, αποφασίζει να κάνει ένα πείραμα. Διαλέγει από τον τηλεφωνικό κατάλογο τυχαία δύο άγνωστους μεταξύ τους ανθρώπους, τον Αντρέα Ντενιε, έναν παριζιάνο αιώνιο φοιτητή και χιουμορίστα και την Αλίντα Πασκουάλε, μια φλογερή αλλά αθεράπευτα ρομαντική Ισπανίδα από τη Σεβίλλη και τους υποβάλει στην εξής δοκιμασία: Τους ορίζει μοναδικούς κληρονόμους στη διαθήκη του και τους καλεί να κάνουν ένα ταξίδι με προορισμό την τύχη τους και την οικονομική τους ανάσταση. 

Οι δύο «κληρονόμοι» γνωρίζονται στο ταξίδι και ερωτεύονται ανυποψίαστοι για το παιχνίδι που τους παίζει ο υποτιθέμενος θείος τους. Ο Ιωσίας Τέριγκτων όμως με αυτό του το πείραμα θέλει να αποδείξει ότι τα πάντα, ακόμα και ο έρωτας, κινούνται γύρω από το συμφέρον και την ανθρώπινη ηλιθιότητα. Η στιγμή της αλήθειας φτάνει. Ποιo θα είναι το αποτέλεσμα του πειράματός του;

Νίκος Τσιφόρος
Είναι ένας από τους πιο εξαίρετους δημοσιογράφους, θεατρικούς συγγραφείς, σεναριογράφους αλλά και σκηνοθέτες, γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου το 1912 καθώς ο πατέρας του υπήρξε μεγάλος Αιγύπτιος επιχειρηματίας.
Δυο χρόνια αργότερα η οικογένεια εγκαταστάθηκε μόνιμα στην Αθήνα. Σπούδασε νομική και πολιτικές επιστήμες στην Αθήνα, όπου έζησε ως το θάνατό του. Άσκησε τη δικηγορία για μικρό χρονικό διάστημα και αν και έξω από τα πολιτικά πράγματα, βρέθηκε φακελωμένος, επί κυβερνήσεως Μεταξά.
Στη συνέχεια παραιτήθηκε για να μπαρκάρει στα καράβια.


Από τα έντεκά του χρόνια ο Νίκος Τσιφόρος άρχισε να ασχολείται μανιωδώς με το γράψιμο, ενώ την πρώτη του επιθεώρηση την έγραψε το 1928 για ένα θερινό θέατρο στη Φρεαττύδα. Η πρώτη του αυτή προσπάθεια απέτυχε αλλά ο ίδιος δεν απογοητεύτηκε. Ως το 1939 άλλαζε συνέχεια επάγγελμα, αλλά συνέχιζε να γράφει δημοσιεύοντας κείμενά του σε διάφορα έντυπα.
Η πρώτη μεγάλη του επιτυχία ήρθε το 1944 όταν ο θίασος του Δημήτρη Χορν και της Μαίρης Αρώνη αποφάσισε να ανεβάσει στο θέατρο Ακροπόλ το θεατρικό έργο του Τσιφόρου «Η πινακοθήκη των ηλιθίων». 
Τέσσερα χρόνια αργότερα, την περίοδο 1948-49 έκανε και την πρώτη του ταινία, η οποία προβλήθηκε με τον τίτλο «Τελευταία αποστολή», σε σενάριο και σκηνοθεσία δική του.
Τα επόμενα χρόνια συνεργάστηκε με διάφορες εφημερίδες (Φιλελεύθερος, Βήμα, Ελεύθερος Κόσμος) και περιοδικά (Τραστ, Ρομάντζο, Ταχυδρόμος, Πάνθεον), γράφοντας πολλά ευθυμογραφήματα και καταδεικνύοντας τα κακώς κείμενα της ελληνικής κοινωνίας.


Γνώρισε έτσι μεγάλη επιτυχία και σαν πεζογράφος. Χάρη στην ικανότητά του να σατιρίζει τα ιστορικά γεγονότα και με τη βοήθεια του ευρηματικού του χιούμορ, έκανε επιτυχίες όπως: \»Τα Παιδιά της Πιάτσας\». \»Τα Παλιόπαιδά τα Ατίθασα\», \»Εμείς οι Φράγκοι\» κ.ο.κ. Επίσης έγραψε πάνω από 40 θεατρικά έργα και περισσότερα από 80 σενάρια.
Ενδεικτικά αναφέρουμε τίτλους έργων του, όπως «Η κυρία του κυρίου», «Γάντι και σαρδέλα», «Το κοροϊδάκι της δεσποινίδος», «Οι γαμπροί της Ευτυχίας», «Το έξυπνο πουλί», «Ο Κλέαρχος η Μαρίνα κι ο κοντός». Κάποια αυτά τα έγραψε μόνος του και άλλα σε συνεργασία, κυρίως με τον Πολύβιο Βασιλειάδη (με τον οποίο δημιούργησαν ένα από τα πιο σημαντικά δίδυμα θεατρικών συγγραφέων).
Ο Τσιφόρος πέθανε στις 6 Αυγούστου 1970.

Η πινακοθήκη των ηλιθίων
                                                                             Δημήτρης Χόρν-Μαίρη Αρώνη

Ακούγονται οι ηθοποιοί: Δημήτρης Χορν, Μαίρη Αρώνη, Ανδρέας Φιλιππίδης, Νάντια Χωραφά, Διονυσία Ρώη, Ζώρας Τσάπελης, Τίτος Βανδής, Νάσος Κεδράκας, Άννα Λώρη, Θεόδωρος Έξαρχος 
Σκηνοθεσία: Ίων Νταϊφάς



πηγη:culturenow.gr


0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου